Communiceren over veiligheid, dat houdt een keertje op, toch? Niet bij Strukton Civiel Noord & Oost. Daar zorgt de communicatieafdeling steeds weer voor nieuwe impulsen, samen met de veiligheidskundige én de adviseurs en creatieven van hein®.
Marlon Snijders is operationeel manager Kwaliteit & Ontwikkeling bij Strukton Civiel Noord & Oost. Ze heeft veel met hein te maken: niet alleen vanuit veiligheidsperspectief, maar ook op het gebied van communicatie. Volgens haar is hein dan ook een veiligheidsprogramma en communicatieconcept in één.
We leggen haar zes stellingen voor om erachter te komen hoe ze met hein de aandacht voor veiligheid vasthoudt.
“Niet als je het slim aanpakt, wat mij betreft. Wij maken elke dag hele gave dingen. Maar als je verder kijkt dan die wegen en kunstwerken, gaan daar ontzettend veel ‘intrinsieke verhalen’ achter schuil: verhalen van medewerkers die bijzondere dingen doen en meemaken. In onze interne communicatie vertellen we juist die verhalen. Dat spreekt enorm aan. Dat doen we dus ook op het gebied van veiligheid. Zo wordt het opeens een heel benaderbaar onderwerp.”
“Eigenlijk hetzelfde antwoord: niet als je de persoonlijke ervaringen van medewerkers gebruikt. Ik kan me nog heel goed herinneren dat ik het zwembadverhaal van Jules voor het eerst hoorde. Dat is echt blijven hangen, bij iedereen die het gehoord heeft. Waarom? Omdat het aanspreekt; iederéén heeft namelijk wel zo’n verhaal. Het mooie van hein is dan ook dat het geen concept van waarschuwen is, maar van verhalen vertellen. Met hein en guus als rode draad.”
“Aan de ene kant wel, omdat er de nodige kennis achter schuilgaat, bijvoorbeeld op het gebied van psychologie, communicatie en verandering; het duurt best even voordat je dat allemaal in beeld hebt. Maar aan de andere kant hoeft lang niet iedereen al die kennis te hebben. Het concept is namelijk heel eenvoudig toe te passen. Je kunt het dus ook inzetten als je niet al die achtergrondkennis hebt.”
“Ik heb dat nog niet meegemaakt. Samen met het team van hein – waarin naast adviseurs en trainers ook vormgevers, tekstschrijvers en cartoonisten zitten – maken we steeds weer nieuwe middelen waarmee we onze medewerkers verrassen. Dat kan een postercampagne of een interview in het personeelsblad zijn, maar ook een serie van op maat gemaakte cartoons voor een toolbox. Doordat guus daarin steeds weer op een andere manier herkenbaar is, gaat het niet vervelen en hou je de dialoog levend.”
“In de praktijk blijkt het tegendeel. Toen ik na de collectieve bijeenkomsten naar de reacties stond te luisteren, hoorde ik vooral verrassing. Je verwacht een verhaal over wat allemaal niet mag, over angst, over sancties. Maar dan blijkt het te gaan over herkenbare situaties en hoe je daar je eigen keuzes in maakt. Én er wordt volop gelachen! Dat is een heel ander vertrekpunt. Niet dat er alleen maar gejuicht werd hoor, maar het kwartje was wel gevallen. Dat blijkt ook uit de metingen die we doen: de QR-codes van onze interne postercampagne zijn door minstens de helft van de medewerkers gebruikt! En als ik op een bouwplaats kom, hoor ik geregeld een 'guus' voorbijkomen.”
“Ja, dat kan: wij rollen het concept in principe zelf uit. Daar is het simpel en duidelijk genoeg voor. Maar je moet het ook weer niet onderschatten. Er gaat een hele wereld van gedragsverandering en communicatie achter schuil. De leergang speelt daarbij een belangrijke rol. Bovendien maken we dankbaar gebruik van de middelen op het hein-platform én de tekstschrijvers, vormgevers en cartoonisten van hein; zij kennen de materie en weten als geen ander te prikkelen. Dus ja: je kunt het allemaal zelf doen, maar de samenwerking met het team van hein zorgt voor een optimaal resultaat. En tot slot leren we via het hein-team van de ervaringen van andere organisaties, en andersom. Zo raken hein en guus verankerd in de taal en het veiligheidsdenken van de bouw.”